Těstoviny nemusí být jen pšeničné

300x250aaaaaaaa

Těstoviny jsou zcela jistě jednou z nejpopulárnějších potravin na světě. Tento pokrm si získal neuvěřitelnou popularitu a rozšířil se do téměř všech koutů světa. Dnes se bez těstovin neobejde žádný kuchař. Těstoviny jsou nám k dispozici v nejrůznějších formách a tvarech. Špagety, penne, vřetena, mašle, mušličky nebo klasické nudle. To je jen krátký výčet dostupných druhů těstovin. Těstoviny jsou oblíbené také z toho důvodu, že těstovinové pokrmy jsou většinou snadné a rychlé na přípravu. Nejčastější formou přípravy těstovin je jejich smíchání s nějakou omáčkou a dalšími surovinami.

Dnes drtivá většina lidí konzumuje těstoviny z bílé pšeničné mouky, což našemu zdraví ale vůbec neprospívá. Málokdo si uvědomuje, že těstoviny z bílé mouky jsou úplně stejně nezdravé jako například bílé pečivo. Pokud chceme pomoci svému zdraví, tak budeme muset udělat malou změnu, co se těstovin týče. Můžeme například vyměnit klasické těstoviny za těstoviny celozrnné. Bez problému je lze sehnat v každém hypermarketu, nejsou nijak zvlášť drahé a chuťově jsou téměř totožné s bílými těstovinami.

Druhou variantou je volba těstovin z jiných surovin, než je pšenice. Na trhu existuje velké množství těstovin z nejrůznějších surovin. Ty s sebou přináší různé chuťové vlastnosti a různé potenciální zdravotní benefity. Pojďme si stručně představit několik alternativních druhů těstovin.

Celozrnné špaldové těstoviny

Tyto těstoviny jsou velmi podobné těm pšeničným. Špalda je ostatně prastará odrůda pšenice, která je o něco bohatší na obsah vitamínů a minerálů. Špaldové těstoviny by pro nás tedy měly být o něco zdravější. Od pšeničných těstovin se chuťově liší jen mírně, mají lehce výraznější oříškovou chuť.

Celozrnné žitné těstoviny

Těstoviny z celozrnné žitné mouky jsou také relativně běžně k sehnání. Žito je pro nás také o něco zdravější než pšenice. Žitné těstoviny jsou poměrně tmavé, nahnědlé a vyznačují se relativně intenzivní chutí.

Kukuřičné těstoviny

Kukuřičné těstoviny jsou poměrně populární a jsou k dostání téměř v každém supermarketu. Drtivá většina lidí, kteří trpí celiakií a musí dodržovat bezlepkovou dietu, používá kukuřičné těstoviny jako alternativu těch pšeničných. Kukuřičné těstoviny lze považovat za zdravé. Jsou však o něco méně zdravé než například pohankové nebo celozrnné obilné těstoviny.

Pohankové těstoviny

Pohanka je z hlediska zdraví opravdový poklad. Jistě vás nepřekvapí, že není žádným problémem v obchodě sehnat i pohankové těstoviny. Tato varianta je dost možná tou vůbec nejzdravější. Pohankové těstoviny mají tmavě hnědou barvu, která uvařením výrazně vybledne. Chuťově jsou velmi intenzivní a chutnají samozřejmě po pohance. Ne každému jejich intenzivní chuť vyhovuje, určitě byste je ale měli alespoň vyzkoušet.

Rýžové těstoviny

Rýžové těstoviny jsou populární především v asijské kuchyni. Nejčastěji se s nimi setkáme ve formě nudlí. Rýžové těstoviny však příliš zdravé nejsou. Jsou vyrobeny z bílé rýže a svou nezdravostí jsou podobné těstovinám z bílé mouky. Výjimečně však lze narazit i na rýžové těstoviny z celozrnné rýže. Celozrnná varianta je naprosto zdravá. Pokud takové těstoviny seženete, tak je určitě vyzkoušejte. Rýžové nudle se hodí především do silných vývarů.

830x99